انسداد لوله های فالوپ رحم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
مدت زمان مطالعه2 دقیقه

انسداد لوله های فالوپ رحم

لوله های فالوپ، دو لوله نازک هستند و در بخشی از دستگاه تناسلی خانم ها قرار دارند که نقش مهمی در باروری ایفا می کنند. لوله های رحمی یا فالوپ، متصل کننده ی رحم به تخمدان می باشند و اسپرم زنده و فعال را به تخمک می رسانند، تا عمل لقاح طبیعی در آن صورت گیرد.

محققان پس از انجام برخی از آزمایشات و مطالعات، دلیل انسداد لوله های فالوپ رحم  را وجود برخی از عفونت ها یا ترشحات مخاطی داخل رحم تشخیص داده اند که ممکن است مانع از عمل لقاح طبیعی در خانم ها شود.

علل انسداد لوله های فالوپ رحم

عفونت دستگاه تناسلی: یکی از علل انتقال عفونت در ناحیه تناسلی خانم ها، برقراری رابطه جنسی با فرد حامل عفونت می باشد.

التهاب ترومبوز در لوله های رحمی: نوعی التهاب مزمن و حاد در کانال های فالوپ است. این لوله منتقل کننده ی تخمک به رحم می باشد. این التهاب ها در قسمتی که عمل لقاح در آن صورت می گیرد، به وجود می آیند. اغلب اوقات این التهاب ها باعث انسداد لوله های فالوپ رحم می شوند. التهاب در اثر عفونت ها یا مایکوپلاسما (نوعی باکتری) رخ می دهد.

قاعدگی و بیماری های زنان

حاملگی خارج از رحم: حاملگی خارج از رحم منجر به انسداد لوله های فالوپ می شود. این عارضه در اثر جراحی های رحمی و عفونت ها ایجاد می شود.

از دیگر موارد مؤثر در انسداد لوله‌ های فالوپ رحم می توان به جراحی های شکمی، پارگی آپاندیس، آندومتریوز، بیماری های رحمی  و تومور ها اشاره کرد.

علائم انسداد لوله های فالوپ رحم

• تخمک گذاری در سیکل قاعدگی نامنظم
  • هیدروسالپنکس (این عارضه موجب درد در پایین شکم و ترشحات غیرطبیعی از واژن می شود)
  • آندومتریوز (نوعی غدد در رحم)

تأثیر انسداد لوله های فالوپ در بارداری

تخمدان خانم ها هر ماه اقدام به تخمک گذاری می کند که امری کاملا طبیعی می باشد. تخمک از لوله های فالوپ وارد رحم می شود. چنانچه خانم ها خواهان بارداری هستند، باید اسپرم های فعال از گردنه رحم به رحم منتقل شوند، تا به وسیله لوله های فالوپ به تخمک برسند و عمل لقاح صورت گیرد. اگر بعد از این پروسه بارداری صورت نگیرد، نشانگر انسداد لوله های فالوپ رحم به صورت جزئی می باشد. این عارضه تأثیر به سزایی در بارداری می گذارد.

راههای تشخیص انسداد لوله های فالوپ رحم

• سونوگرافی
  • لاپاراسکوپی
  • آندوسکوپی