18 فوریه

تنبلی تخمدان

یکی از دلایل ناباروری در زنان، تنبلی تخمدان می‌باشد. داروهای هورمونی یکی از روش‌های درمانی هستند که به وسیله‌ی افزایش تخمک گذاری به زنان کمک می‌کنند. اما بسیاری از محرک‌های طبیعی وجود دارند که می توانند عمل هورمون‌ها را تنظیم کنند و تخمک‌گذاری زنان و در نتیجه احتمال باروری را افزایش دهند. تنبلی تخمدان بیشتر در خانم‌های کمتر از 40 سال اتفاق می‌افتد. یکی از علل مهم در تنبلی تخمدان، کاهش هورمون استروژن یا پروژسترون در خانم‌ها می‌باشد.
افزایش وزن نیز در عدم تخمک‌گذاری مؤثر می‌باشد، زیرا این عارضه منجر به انباشت چربی در اطراف تخمدان می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که خانم‌ها به منظور بارداری ، وزن خود را با برخی از تمرین‌های ورزشی کاهش دهند.

تنبلی تخمدان

علل تنبلی تخمدان

در اغلب موارد علت ناشناخته است و هیچ توضیح علمی برای این عارضه وجود ندارد. برخی از علل عبارتند از:
• نقص در کروموزوم‌ها یا ژن‌های حمل شده توسط بیمار
• درمان تومورها با برخی از اشعه های مضر مانند: شیمی درمانی یا پرتودرمانی
• بعضی از بیماری‌های سیستم ایمنی بدن

علائم تنبلی تخمدان

شایع ترین علائم این بیماری، نامنظم یا تأخیر در سیکل قاعدگی می‌باشد. در اغلب موارد با تجویز پزشک به منظور تنظیم سیکل قاعدگی ، برخی از قرص‌ها به بیمار داده می‌شود .
علائم دیگر ناشی از کمبود هورمون استروژن می‌باشد که عوارض جانبی به همراه دارد. از جمله: تعرق شبانه، اختلالات خواب، تغییرات خلقی، خستگی، بی‌حالی و خشکی واژن.
تأخیر در بارداری ممکن است با انجام برخی از آزمایش ها صورت گیرد. باید ذکر کرد که 20% از خانم ها به این عارضه دچار هستند.

تشخیص تنبلی تخمدان

اگر سن بیمار کمتر از 40 سال و چرخه قاعدگی 3 ماه یا بیشتر قطع شده باشد، توصیه می‌شود برای انجام پاره ای از آزمایشات حتی اگر به منظور حاملگی نباشد، به متخصص زنان  مراجعه نماید. تنبلی تخمدان ممکن است زنان را در معرض پوکی استخوان و بیماری های قلبی در جوانی قرار دهد، توصیه های پزشکی نباید نادیده گرفته شود.
تشخیص تنبلی تخمدان با موارد زیر انجام می شود. از جمله:
• ارزیابی و اندازه گیری هورمون ها که تا حد قابل توجهی تنبلی تخمدان را نشان می‌دهد.
• تجزیه و تحلیل کروموزوم‌ها برای اطمینان از اینکه هیچ نقص ژنتیکی وجود ندارد.
• تشخیص از طریق بررسی آنتی‌بادی‌ها در بدن بیمار نیز صورت می‌گیرد.
• برخی جهش های ژنتیکی مرتبط با تنبلی تخمدان ها، نیز در تشخیص این عارضه کمک بسیاری می کند.

تعیین جنسیت

با تشکر مدیریت سایت