17 جولای

درمان اندومتریوز

درمان جدید اندومتریوز چیست؟
عمل درمانی اندومتریوز به چه شیوه ای می باشد؟
جراحی اندومتریوز وسیع با لاپاراسکوپی چگونه صورت می گیرد؟

برای تشخیص اندومتریوز و سایر شرایطی که می تواند باعث درد لگن شود، باید به یک متخصص زنان و زایمان حاذق مراجعه شود و در مورد علائم خود ازجمله محل درد و زمانی که رخ می دهد را توصیف نمایید.

آزمایشات برای تشخیص سرطان فیزیکی اندومتریوز شامل موارد زیر است، از جمله:

معاینه لگن : در طول معاینه لگن، متخصص زنان به طور دستی (قسمت هایی از لنز) در لگن را برای ناهنجاری ها مانند کیست ها در اندام های تناسلی یا زخم های پشت رحم را بررسی می نماید. اغلب ممکن است مناطق کوچکی از اندومتریوز را احساس کند، مگر این که این علائم باعث ایجاد کیست شوند.

سونوگرافی: این آزمایش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر در داخل بدن انجام می شود. برای ضبط تصاویر، یک دستگاه به نام مبدل یا در مقابل شکم خود فشار داده یا وارد واژن بیمار (سونوگرافی ترانس واژینال) می نمایند. هر دو نوع اولتراسوند ممکن است برای به دست آوردن بهترین دیدگاه از اندام های تولید مثل  یا تخمدان انجام شود. تصویربرداری اولتراسوند به طور قطعی به متخصص زنان نمی گوید که آیا دچاراندومتریوز هستید یا خیر؟ اما می تواند کیست های مرتبط با آندومتریوز را شناسایی کند.

درمان-اندومتریوز

عمل لاپاراسکوپی مدیریت پزشکی معمولا برای اولین بار مورد آزمایش قرار می گیرد. اما برای این که مطمئن شوید که اندومتریوز دارید، متخصص زنان ممکن است بیمار را به یک جراح منتقل کند تا به داخل شکم نگاه کند تا علائم اندومتریوز را با استفاده از روش جراحی به نام لاپاراسکوپی ببینید. در حالی که تحت بیهوشی عمومی هستید، متخصص زنان یک برش کوچک را در نزدیکی ناحیه قرار می دهد و یک ابزار مشاهده دقیق (عمل لاپاروسکوپ) را وارد می نماید، متخصص در پی بافت اندومتری خارج از رحم است. ممکن است نمونه های بافت (بیوپسی) را بگیرد. عمل لاپاروسکوپی می تواند اطلاعاتی در مورد محل، میزان و اندازه اندومتری را تعیین کند و بهترین درمان اندومتریوز را انتخاب نماید.

روش های درمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز معمولا با دارو یا جراحی است. روشی که اغلب متخصص زنان انتخاب می کنید بستگی به شدت علائم و نشانه های ایجاد شده و این که آیا بیمار خواهان بارداری است را پرس و جو می نماید.

به طور کلی، متخصصان توصیه می کنند ابتدا رویکردهای درمان محافظه کارانه را پیش ببرند و به عنوان جراحی برای درمان را انتخاب کنند.

داروهای ضد درد

متخصص زنان ممکن است توصیه کند که یک داروی ضد درد مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای کاهش درد ناشی از گرفتگی قاعدگی تجویز نماید.

در صورت داشتن دوز مصرفی این داروها ، تسکین پیدا ننمودید، ممکن است مجبور شوید روش دیگری برای مدیریت نشانه ها و علائم را برای شما تجویز کند.

هورمون درمانی

هورمون های تکمیلی گاهی در کاهش یا از بین بردن درد اندومتریوز موثرند. افزایش و خروج هورمون ها در طی چرخه قاعدگی باعث می شود که بیماری اندومتری ضخیم ، شکسته و یا خونریزی کنند. داروهای هورمون ممکن است باعث کاهش رشد بافت اندومتریوز و جلوگیری از ایجاد بافت جدید اندومتری شود.

درمان های دیگر برای درمان اندومتریوز عبارتند از:

پیشگیری از بارداری با هورمونی درمانی: قرص های ضد بارداری، تکه ها و حلقه های واژینال، هر ماه برای کنترل هورمون های مسئول ایجاد بافت اندومتری کمک می کنند. اکثر زنان هنگام استفاده از یک ضد بارداری هورمونی، جریان قاعدگی سبک تر و کوتاه تری دارند. استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی ،ممکن است درد اندومتریوز خفیف تا متوسط را کاهش داده یا از بین ببرد.

مصرف برخی ازهورمون آزاد کننده : این داروها تولید هورمون های تحریک تخمدان را کاهش می دهد، سطح استروژن را پایین می آورد و از قاعدگی جلوگیری می کند. این باعث می شود که بافت اندومتری کوچک شود. از آنجا که این داروها منوپوز مصنوعی را ایجاد می کنند، مصرف دوز کم استروژن یا پروژستین ممکن است عوارض جانبی منوپوز را کاهش دهد مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و یا اسپاسم عضلانی . وقتی مصرف دارو را قطع نمایید، به راحتی قادر هستید که باردار شوید.

پروژستین درمانی پیشگیری از پروژسترون تنها، مانند یک دستگاه داخل رحمی (میرنا)، یا راه پیشگیرانه و همچنین از طریق تزریق (Depo-Provera) صورت می گیرد،  این پروسه می تواند دوره های قاعدگی و رشد اندومتری را متوقف کند، که ممکن است علائم و نشانه های اندومتریوز را تسکین دهد.

عوارض اندومتریوز

آیا بانوانی که اندومتریوز دارند، باردار می شوند؟

اندومتریوز عمدتا در زنان سنین  باروری یافت می شود، اما در نوجوانان و زنان یائسه تحت هورمون درمانی جایگزین نیز گزارش شده است. شیوع اندومتریوز حدود 10 درصد است. تحقیقات جاری نشان می دهند که میزان آن در زنان سنسن باروری افزایش یافته است.در زنان مبتلا به درد لگن یا ناباروری، شیوع بالای اندومتریوز(از مقادیر کم 20 درصد تا 90 درصد) گزارش شده است. در زنان مبتلا به کاهش ناباروری غیر قابل توجیه با یا بدون درد ( سیکل های منظم و داشتن همسری با اسپرم طبیعی)، شیوع اندومتریوز تا حد 50 درصد گزارش شده است. در زنان بدون علامتی که تحت عمل بستن لوله قرار می گیرند (زنان دارای باروری اثبات شده)، شیوع اندومتریوز از 3 تا 43 درصد متغیر است.

عوارض اندومتریوز

عوامل خطر ساز اندومتریوز

عوامل خطر شناخته شده اندومتریوز عبارتند از: ناباروری، داشتن موی قرمز، منارک در سن کم، مدت کوتاهتر سیکل قاعدگی، هیپرمنوره، ناهنجاری های مجاری، وزن کم هنگام تولد (کمتر از 3200 گرم) یکی از قلهای حاملگی چندقلویی، تماس داخل رحمی، اندومتریوز در اقوام درجه ای اول، قد بلند، تماس با دی اکسین یا جراحی های قبلی یا درمان طبی برای اندومتریوز.

عوامل محافظت کننده در مقابل بروز علائم اندومتریوز عبارتند از: مولتی پاریته، شیردهی، تماس با دخانیات در زندگی داخل رحمی، بالا بودن شاخص توده ای بدن، افزایش نسبت کمر به باسن، ورزش و رژیم غذایی غنی از سبزی و میوه. اندومتریوز نوعی بیماری وابسته به هورمون استروژن است.

اندومتریوز و سرطان

مطالعات نشان می دهند که خطر سرطان های و یا کیست تخمدان در زنان مبتلا به اندومتریوز افزایش می یابد. میزان تاثیر اندک و در حد 3/1 تا 9/1 بوده است. شواهد نشان می دهند که این ارتباط محدود به سرطان تخمدان از نوع هیستولوژیک سلول شفاف و اندومتریوئید است.

نظریه ای کاشته شدن، براساس این فرضیه استوار است که اندومتریوز از کاشته شدن یا لانه گزینی سلول های اندومتر به علت پس زدن خون قاعدگی از لوله های رحم در طی خونریزی قاعدگی، ناشی می شود.داده های بالین و تجربی قابل ملاحظه ای وجود دارند که از این نظریه حمایت می کنند. حضور سلول های اندومتر در مایع صفاق که بر قاعدگی دلالت دارد در اکثر زنان در طی مرحله ای خونریزی و یا اوایل مرحله ای فولیکولی گزارش شده است و این سلول ها را می توان در محیط آزمایشگاهی کشت داد. اندومتریوز بیشتر از همه در قسمت های لگن یافت می شود. فرضیه ای رفلاکس خون قاعدگی همراه با جریان راست گرد مایع صفاقی، علت جاگیری غالب اندومتریوز در سمت چپ حفره ای لگن دیده می شود.

افزایش دادن قاعدگی که از طریق مسدود کردن مجرای خروجی مایع قاعدگی از رحم صورت می گیرد، با افزایش میزان بروز اندومتریوز در زنان و با بو همراه خواهد بود. خانم هایی که فواصل بین قاعدگی های آنان کوتاهتر و مدت خونریزی قاعدگی آنان بیشتر است، با احتمال بیشتری دچار قاعدگی رتروگراد می شوند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اندومتریوز تخمدان، ممکن است ناشی از قاعدگی رتروگراد یا جریان لنفاتیک از رحم به تخمدان باشد.

برای کنترل و درمان انواع بیماری های زنان باید نزد یک متخصص زنان و زایمان و نازایی حاذقی مراجعه شود که ما در اینجا دکتر لیلا سلطانی را معرفی می نماییم. شماره مطب خانم دکتر 02144035448

تعیین جنسیت

با تشکر مدیریت سایت