27 فوریه

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که دستگاه تناسلی مردانه و زنانه را درگیر کرده و بصورت تکه‌های گوشتی کوچک (شبیه خال‌های گوشتی) در اندازه‌های مختلف روی دستگاه تناسلی رشد می‌کند. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی انتقال می‌یابد، همچنین زگیل تناسلی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در آمیزش جنسی بیمار گردد.

تماس جنسی اصلی‌ترین شیوه‌ی انتقال این بیماری به شمار می‌رود. اما هر گونه تماس پوستی (گر چه تماس جنسی صورت نگیرد)، یا حتی رابطه‌ی جنسی کنترل شده (استفاده از کاندوم) می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود، چرا که ممکن است کاندوم نتواند ناحیه آسیب دیده را به صورت کامل پوشش دهد. همچنین اغلب زگیل‌های تناسلی آنقدر کوچک هستند که نمی‌توان آن ها را با چشم غیر مسلح دید، اما بعضی اوقات این زگیل‌ها تکثیر شده و در دسته‌های کوچک خود را نشان می‌‌دهند و قابل رؤیت می‌باشند.

زگیل تناسلی

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

شایع ترین دلایل ابتلا به زگیل تناسلی عبارتند از:

•   ابتلا به ویروسی به نام Human Papilloma virus یا  HPV   که عامل اصلی زگیل تناسلی می‌باشد.
    • رابطه جنسی مقعدی
    • رابطه جنسی در سنین پایین
    • داشتن شرکای جنسی متعدد در یک بازه زمانی
    • مصرف دخانیات
    • مصرف مفرط الکل
    • استرس و فشارهای روانی مزمن

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

ممکن است بیمار در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی نداشته باشد، زیرا هنگامی که ویروس عامل زگیل تناسلی وارد بدن می‌شود، تقریباً به مدت 6 هفته الی 6 ماه به حالت نهفته باقی می‌ماند. در برخی مواقع این زگیل‌ها در صورت، لب، زبان و یا سقف دهان پیدا می‌شوند. شایع‌ترین علائم ابتلا به زگیل تناسلی عبارتند از:

• پیدایش زگیل مشابه خال گوشتی در مناطق جنسی بدن
  • افزایش میزان رطوبت در ناحیه جنسی درگیر شده
  • افزایش ترشحات واژینال
  • احساس خارش شدید در اندام جنسی
  • خونریزی واژینال در زمان رابطه جنسی یا بعد از آن
  • درد در ناحیه آسیب دیده

عوارض زگیل‌ تناسلی

زگیل‌ تناسلی ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد که شایع‌ترین آنها عبارتند از:

• افزایش احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم
  • سرد مزاجی و کاهش میل جنسی به دلیل خونریزی یا درد یا ظاهر نامناسب دستگاه تناسلی
  • اختلالات بارداری، عدم رشد جنین به صورت مناسب

درمان زگیل تناسلی

در صورتی که خانمی از زگیل تناسلی رنج می برد توصیه می شود به متخصص زنان مراجعه نماید و هرگز اقدام به خود‌درمانی نکند. در صورتی که زگیل‌ها بزرگ باشند، پزشک با استفاده از عمل جراحی آنها را برمی‌دارد. متخصص ممکن است در روش جراحی از لیزر نیز استفاده کند. همچنین ممکن است لازم باشد پزشک دارو یا پمادهای موضعی تجویز کند. شایان ذکر است که دوران درمان دارویی تقریبا 3 الی 6 ماه طول می‌کشد، لذا توصیه می‌شود که بیمار صبر داشته باشد و دوران درمان را تکمیل نماید.

تعیین جنسیت

با تشکر مدیریت سایت