02 اکتبر

عفونت واژن در دختران

علت درد واژن در دختران مجرد چیست؟
علت خارش واژن در دختران کم سن در چیست؟
آیا با مصرف دارو می توان عفونت قارچی در دختران مجرد را برطرف نمود؟
آیا عفونت واژن در دختر بچه ها رخ می دهد؟
آیا دختران به عفونت قارچی واژن مبتلا می شوند؟
درمان عفونت واژن در دختران باکره به چه صورتی می باشد؟

عفونت واژن در دختران با سنین پایین ممکن است که بنا به دلایلی ایجاد شود، از جمله: عفونت دستگاه ادراری، کلامیدیا، بیماری های که دیر درمان شده اند و…

با توجه به علائم ادراری یا واژینال نمی توان بخوبی واژینیت رااز عفونت ادراری افتراق داد.

دختران دارای شکایات واژینال یا ادراری باید از نظر کلامیدیا و هم UTI  آزمایش شوند.

ترشح، یکی از شایع ترین شکایات واژینال می باشد. عوامل ایجاد ترشح واژینال در نوجوانان عبارتند از: کاندیدیاز واژینال، سرویسیت کلامیدیایی و واژینوز باکتریال.

استفاده از تامپون های واژینال ممکن است زخم های میکروسکوپی یا ماکروسکوپی شود. در صورت توقف موقت مصرف تامپون، این زخم ها ظرف چند هفته بهبود پیدا می کنند.

عفونت-واژن-در-دختران

معاینه ای پیگیرانه جهت تعیین بهبود زخم به همراه انجام بیوپسی از هر گونه زخم پایدار جهت رد سایر ضایعات توصیه می شود. سندرم شوک توکسیک شامل: تب، هیپوتانسیون، اریترودرمی منتشر همراه با پوسته ریزی کف دست و پا و درگیری حداقل سه ارگان اصلی بدن می باشد. درگیری واژن شامل التهاب غشای مخاطی است و حدود نیمی از موارد TSS با قاعدگی مرتبط می باشند.

گاهی عفونت تناسلی و واژن را می توان در آبسه هایی که در لابیاها و ولوی ایجاد می شود را بررسی نمود و برای رفع این عارضه بهتر است که به یک جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی حاذقی مراجعه شود. اغلب اوقات جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی برای برطرف نمودن عفونت واژن در دختران کم سن و مجرد آنتی بیوتیک تجویز می نماید اما باید بگوییم که نباید سر خود و بدون تجویز متخصص زنان این دارو را مصرف نمایید.

مسائل مربوط به سنین باروری

خونریزی غیر طبیعی  رحم و واژن در سنین باروری

بعد از دوره ای نوجوانی، سیکل قاعدگی عموما به سیکل های 21-38 روزه با مدت کمتر از 7 روز تثبیت می شوند.

فراوان ترین علت خونریزی نامنظم در سنین باروری، علت هورمونال است.

سایر علل از قبیل علل مرتبط با بارداری (سقط خودبخودی؛ بارداری خارج از رحم) همیشه باید در نظر گرفته شوند.

باید بگوییم که میانگین مدت زمان خونریزی قاعدگی در دختر خانم ها 4 تا 7 روز می باشد که چنانچه بیشتر از این موعد باشد حتما باید به متخصص زنان و زایمان حاذق مراجعه شود و علت را بررسی کند. توصیه متخصص زنان و زایمان بر این است که در زمان سیکل قاعدگی باید مدت زمان خونریزی خود را نیز بداند و تمام موارد را به جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی اطلاع کامل و لازم را بدهد.

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن در دختران باکره به چه صورتی می باشد؟

تمام زنان در طول زندگی خود عفونت واژن را یک یا چند بار تجربه خواهند نمود و از خارش، سوزش، ترشحات غیر طبیعی و بودار و درد درحین رابطه جنسی رنج می برند.

باید بگوییم که عفونت واژن از سن بلوغ آغاز شده و در سنین باروری و یا حتی سنین یائسگی ممکن است ادامه داشته باشد.

باید بدانید بدن  زنان به طور طبیعی ترشحات خود را دارد. ولی این ترشحات بی رنگ و بی بو هستند و فرد را دچار سوزش یا خارش نمی کنند.

رابطه جنسی می تواند باعث انتقال این بیماری شود. متاسفانه با یک بار ابتلا به عفونت احتمال این که باز هم دچاز آن شوید بسیارزیاد می باشد.

همان طور که گفته شد یکی از علل عفونت واژن ترشحات غیر طبیعی از علائم و نشانه های این بیماری و عارضه است. این ترشحات ممکن است شبیه تکه های پنیر و یا مقداری شل و آبکی باشد.

انواع عفونت واژن

عفونت واژن 3 نوع است: عفونت قارچی ،عفونت باکتریایی و عفونت انگلی

عفونت قارچی: منشأ آن قارج کاندیدا آلبیکنس است که به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد. در صورت کاهش اسیدی بودن محیط واژن قارچ ها تکثیر می شوند و فرد مبتلا به عفونت قارچی خواهد شد.

عفونت باکتریایی: با ازدیاد باکتری ای به نام گاردنلا واژینالیس در شرایط خاص شروع می شود. یکی از راه های انتقال آن از طریق رابطه جنسی است. این نوع عفونت خفیف تر از عفونت قارچی به شمار می آید.

عفونت انگلی: توسط نوعی انگل تک سلولی ایجاد می شود. این انگل از طریق رابطه جنسی و محیط آلوده منتقل می شود و به طور طبیعی در ناحیه تناسلی وجود ندارد.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان عفونت واژن چه هنگامی می باشد؟

با مشاهده علائم زیر حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان و نازایی باتجربه باید مراجعه شود، تا زودتر تشخیص و درمان را آغاز نمایند. اگر دارای علائمی مانند:

ترشحات بد بو همراه با خارش و سوزش

تب و لرز

عدم نتیجه گیری از درمان اولیه

سابقه بیماری عفونت واژن

شروع رابطه جنسی جدید و احساس تغییرات جدید در واژن

در فرد ایجاد شود، باید سریع به متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید.

راه های تشخیص عفونت واژن چیست؟

بررسی پرونده پزشکی مریض (معاینه ای فیزیکی)

معاینه لگنی برای بررسی عفونت و ترشحات غیر طبیعی داخل واژن.(دراین روش از اسپکولوم استفاده می کنند.)

نمونه برداری از ترشحات واژن و انجام آزمایشات دیگر.

انجام تست  ph

درمان عفونت واژن

به منظور درمان بهتر است به یک متخصص زنان و زایمان حاذق مراجعه شود و بعد از تجویز چند قلم دارو از جمله: ژل مترونیدازول یا برای درمان عفونت قارچی با کرم ها و شامپو های ضد قارچ مثل بوتونازول و تیوکونازول تجویز نماید. شایان ذکر است که بگوییم اغلب اوقات قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای درمان عفونت انگلی نیز تجویز خواهد شد.

برای کنترل عفونت واژن و درمان آن باید نزد یک متخصص زنان و زایمان و نازایی حاذقی مراجعه شود که ما در اینجا دکتر لیلا سلطانی را معرفی می نماییم. شماره مطب خانم دکتر 02144035448

تعیین جنسیت

با تشکر مدیریت سایت