30 ژوئن

علل عفونت واژن

علت طولانی شدن عفونت واژن چه می باشد؟
کدام درمان های دارویی برای عفونت قارچی در زنان مناسب می باشد؟
عفونت واژن چه نشانه هایی دارد؟
مصرف آنتی بیوتیک برای رفع عفونت واژن مناسب می باشد؟
درمان عفونت باکتریایی واژن چیست؟

یکی از عارضه های شایع در بین بانوان عفونت های مخمری  یا عفونت واژن می باشد که نزدیک به 75٪  از زنان در طول زندگی به آن دچار می شوند.

علائم عفونت واژن

• خارش
  • سوزش
  • تخلیه ادرار با درد
  • درد در حین مقاربت جنسی

یکی از درمان ها شامل داروهای موضعی یا خوراکی ضد قارچی است. این درمان هم برای زنان و هم برای مردان تجویز می شود.

علل عفونت واژن

گاهی خانم های مبتلا به این عارضه در حین مقاربت جنسی عفونت را به طرف مقابل منتقل می کنند، هرچند عفونت مخمر به عنوان یک بیماری مبتلا به بیماری جنسی منتخب (STD) در نظر گرفته نمی شود، زیرا ممکن است در زنان مبتلا به از دست دادن  حس جنسی نیز شود.

گفته می شود که نگه داشتن ناحیه واژن ( خشک شدن و اجتناب از مواد شیمیایی تحریک کننده) می تواند به جلوگیری از عفونت های مخمر در آنان کمک نماید و برای درمان این عارضه مصرف مواد غذایی با پروبیوتیک نیز کمک شایانی می نماید.

عفونت مخمر واژن چیست؟

عفونت مخمر واژن یک عفونت ناشی از نوعی قارچ است .عفونت واژینال گاهی اوقات به عنوان واژینیت مخمر، واژینیت کاندیدال یا ولووواژینیت کاندیدی شناخته می شود. نام علمی مخمر که باعث واژینیت می شود کاندیدا است. بیش از 90٪ از عفونت های واژینال مخمر توسط گونه شناخته شده به عنوان Candida albicans ایجاد می شود. سایر گونه های کاندیدا باقی مانده از عفونت های مخمر هستند.

گونه های کاندیدا ممکن است در خانم های سالم در مهبل بدون علت ایجاد شود. در واقع تخمین زده می شود که 20 تا 50 درصد از زنان، کاندیدا در مهبل دارند. این عارضه باعث عفونت می شود، عدم تعادل مخمر و باکتری ها اختلال ایجاد می کند و باعث رشد بیش از حد مخمر خواهد شد. در حالی که مخمرها می توانند از طریق تماس جنسی گسترش پیدا کنند، عفونت واژن به عنوان یک بیماری انتقال یافته به حساب نمی آید، زیرا این عارضه می تواند در زنان مبتلا به فعالیت جنسی نیز اتفاق بیفتد، به این دلیل که مخمر در مهبل (واژن) زنان سالم وجود دارد.

نشانه های عفونت مخمری

نشانه های  و علل عفونت واژن در زنان آسیب دیده مشابه است، اما ممکن است که گاهی از خانمی به دیگری مقداری تفاوت داشته باشد. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

• درد در طی رابطه جنسی
  • درد یا سوزش با ادرار کردن
  • ترشحات واژن (سفید و خاکستری، ضخیم و یک قوام مشابه با پنیر)

برخی ازعلائم عبارتند از:

• تخلیه ترشحات از واژن که معمولا ضخیم است
  • خارش شدید ناحیه واژن یا ناحیه تناسلی
  • تحریک و سوزش
  • درد در طی رابطه جنسی
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن
  • قرمزی، سوزش، یا درد ناحیه واژن یا تورم مهبل (واژن)

عفونت واژن زمانی رخ می دهد که مخمر جدید به داخل واژن وارد شود یا وقتی مقدار مخمر موجود در واژن نسبت به مقدار باکتری های طبیعی افزایش می یابد. به عنوان مثال، هنگامی که باکتری های محافظ طبیعی، با استفاده از آنتی بیوتیک ها (برای درمان یک دستگاه ادراری، تنفسی یا سایر انواع عفونت) رد شوند، یا داروهای ضد فشار خون، مخمر می تواند ضرر داشته باشد.

یکی از علل عفونت واژن گاهی به علت آسیب به واژن  اتفاق می افتد مانند: بعد از شیمی درمانی

همچنین زنان مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف (به عنوان مثال کسانی که از داروهای مرتبط با کورتیزون مانند پردنیزون استفاده می کنند) عفونت های مخمر واژینال را بیشتر از زنان دارای ایمنی طبیعی، دچار می شوند.

سایر شرایطی که ممکن است زنان را به ابتلا به عفونت های مخمر واژینال مبتلا سازد شامل موارد زیر است:

• حاملگی
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • استفاده از دوش یا اسپری های غیر بهداشتی واژن ممکن است خطر ابتلا به یک عفونت واژینال مخمر را افزایش می دهد.

چنانچه هر کدام از علائم و علل عفونت واژن در یک بیمار نمایان شود باید بلافاصله به متخصص زنان و زایمان حاذق مراجعه نماید و اقدامات لازم را اعمال کنند.

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن در دختران باکره به چه صورتی می باشد؟

تمام زنان در طول زندگی خود عفونت واژن را یک یا چند بار تجربه خواهند نمود و از خارش، سوزش، ترشحات غیر طبیعی و بودار و درد درحین رابطه جنسی رنج می برند.

باید بگوییم که عفونت واژن از سن بلوغ آغاز شده و در سنین باروری و یا حتی سنین یائسگی ممکن است ادامه داشته باشد.

باید بدانید بدن  زنان به طور طبیعی ترشحات خود را دارد. ولی این ترشحات بی رنگ و بی بو هستند و فرد را دچار سوزش یا خارش نمی کنند.

رابطه جنسی می تواند باعث انتقال این بیماری شود. متاسفانه با یک بار ابتلا به عفونت احتمال این که باز هم دچاز آن شوید بسیارزیاد می باشد.

همان طور که گفته شد یکی از علل عفونت واژن ترشحات غیر طبیعی از علائم و نشانه های این بیماری و عارضه است. این ترشحات ممکن است شبیه تکه های پنیر و یا مقداری شل و آبکی باشد.

انواع عفونت واژن

عفونت واژن 3 نوع است: عفونت قارچی ،عفونت باکتریایی و عفونت انگلی

عفونت قارچی: منشأ آن قارج کاندیدا آلبیکنس است که به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد. در صورت کاهش اسیدی بودن محیط واژن قارچ ها تکثیر می شوند و فرد مبتلا به عفونت قارچی خواهد شد.

عفونت باکتریایی: با ازدیاد باکتری ای به نام گاردنلا واژینالیس در شرایط خاص شروع می شود. یکی از راه های انتقال آن از طریق رابطه جنسی است. این نوع عفونت خفیف تر از عفونت قارچی به شمار می آید.

عفونت انگلی: توسط نوعی انگل تک سلولی ایجاد می شود. این انگل از طریق رابطه جنسی و محیط آلوده منتقل می شود و به طور طبیعی در ناحیه تناسلی وجود ندارد.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان عفونت واژن چه هنگامی می باشد؟

با مشاهده علائم زیر حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان و نازایی باتجربه باید مراجعه شود، تا زودتر تشخیص و درمان را آغاز نمایند. اگر دارای علائمی مانند:

ترشحات بد بو همراه با خارش و سوزش

تب و لرز

عدم نتیجه گیری از درمان اولیه

سابقه بیماری عفونت واژن

شروع رابطه جنسی جدید و احساس تغییرات جدید در واژن

در فرد ایجاد شود، باید سریع به متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید.

راه های تشخیص عفونت واژن چیست؟

بررسی پرونده پزشکی مریض (معاینه ای فیزیکی)

معاینه لگنی برای بررسی عفونت و ترشحات غیر طبیعی داخل واژن.(دراین روش از اسپکولوم استفاده می کنند.)

نمونه برداری از ترشحات واژن و انجام آزمایشات دیگر.

انجام تست  ph

درمان عفونت واژن

به منظور درمان بهتر است به یک متخصص زنان و زایمان حاذق مراجعه شود و بعد از تجویز چند قلم دارو از جمله: ژل مترونیدازول یا برای درمان عفونت قارچی با کرم ها و شامپو های ضد قارچ مثل بوتونازول و تیوکونازول تجویز نماید. شایان ذکر است که بگوییم اغلب اوقات قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای درمان عفونت انگلی نیز تجویز خواهد شد.

برای کنترل عفونت واژن و درمان آن باید نزد یک متخصص زنان و زایمان و نازایی حاذقی مراجعه شود که ما در اینجا دکتر لیلا سلطانی را معرفی می نماییم. شماره مطب خانم دکتر 02144035448

تبخال تناسلی

با تشکر مدیریت سایت دکتر لیلا سلطانی متخصص زنان وزایمان