لوگو دکتر لیلا سلطانی
Close this search box.
بارداری خارج از رحم چیست

بارداری خارج از رحم چیست و چه کسانی در معرض آن هستند؟

بارداری خارج از رحم چیست و چه حالت هایی دارد؟ علائم بارداری خارج از رحم به چه شکلی است و چگونه باید آن را تشخیص داد؟ چه کسانی در معرض خطر بارداری خارج رحمی هستند؟

تشخیص بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چیست و انواع آن

بارداری خارج از رحم که به آن حاملگی خرج رحمی و یا حاملگی اکتوپیک نیز گفته می شود، یک بارداری غیر طبیعی و خطرناک بوده و هنگامی رخ می دهد که تخمک بارور شده (جنین) به جای داخل رحم، در جایی خارج از رحم لانه گزینی و رشد می کند.

بارداری خارج از رحم، غالبا در لوله رحمی و لوله های فالوپ رخ می دهد که به عنوان بارداری لوله ای شناخته شده است. لوله های فالوپ، لوله های چسبیده به تخمدان هستند که تخمک ها را از تخمدان ها به رحم منتقل می کنند و برای رشد تخمک بارور شده، مکان مناسبی نیستند. در واقع اگر تخمک بارور شده و یا همان جنین، در لوله های فالوپ گیر کرده و نتواند به سمت رحم حرکت کند، امکان رشد نداشته و زنده نخواهد ماند. از آن جا که هیچ راه دیگری برای انتقال و جابه‌جایی جنین به داخل رحم وجود ندارد، ناگزیر می بایست با پایان دادن به این بارداری غیر طبیعی، مشکل به وجود آمده را برطرف کرد.

بارداری خارج از رحمی افزون بر لوله های فالوپ، ممکن است در قسمت های دیگر بدن مانند تخمدان، دهانه رحم (قسمت تحتانی رحم و یا سرویکس) و یا لگن (حفره شکمی) رخ دهد که بارداری در تمامی این حالت ها، نمی تواند به طور طبیعی پیش رفته و در صورت ادامه یافتن ممکن است، سلامتی مادر را نیز به خطر بیندازد.

علایم بارداری خارج از رحم

علائم بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم که ممکن است خصوصا در مراحل اولیه، هیچ علائمی از خود نشان ندهد، با خونریزی واژینال و درد لگن، به صورت زود هنگام به فرد هشدار داده و در واقع، اولین علامت و نشانه ای است که با آن خود را بروز خواهد داد. همچنین اگر خونریزی از لوله فالوپ بوده باشد احتمالا به همراه آن، احساس درد در ناحیه شانه و یا تمایل به اجابت مزاج را نیز، تجربه خواهید کرد. این علائم، به محل تجمع سلول های خونی و تحریک اعصاب آن نقطه بستگی دارد و در صورت مشاهده چنین علائمی باید آن ها را جدی گرفته و با پزشک خود، در میان بگذارید.

در مراحل بعدی، اگر تخمک بارور شده در لوله های فالوپ و یا جایی به جز رحم باقی بماند، می تواند سبب پارگی لوله های فالوپ و یا خونریزی شدید در داخل شکم شود.

به طور کلی می توان گفت درد زیر شکمی در ناحیه شکم و یا لگن، اختلال مزاج و درد در ناحیه مقعد، لکه بینی و یا خونریزی واژن، عدم قاعدگی (آمنوره)، درد در ناحیه شانه و یا گردن، سبکی شدید، نبض ضعیف و غش، ضعف و سرگیجه، انقباض عضلات، تپش قلب و شوک و …، از جمله علائم شایع بارداری خارج از رحمی هستند.

افراد در معرض بارداری خارج از رحم

چه کسانی در معرض خطر بارداری خارج رحمی هستند؟

گرچه علت رخ دادن بارداری خارج از رحمی، به طور دقیق مشخص نیست اما می توان گفت، افرادی که عوامل و سوابق بیماری گفته شده در موارد زیر را داشته باشند، بیشتر در معرض خطر تجربه این نوع بارداری خطرناک خواهند بود و احتمال بارداری خارج از رحم در آنان، افزایش خواهد یافت:

آندومتریوز (Endometriosis): هنگامی رخ می دهد که سلول های پوشش داخلی رحم، در خارج از رحم رشد کرده و سبب انسداد لوله های فالوپ شوند.

بیماری های التهابی لگن (PID): یک نوع التهاب در اندام تناسلی زنان است که عموما در اثر بیماری ها و عفونت های مقاربتی رخ می دهد.

• بارداری به وسیله IUD
  • بارداری در سنین بالا
  • داشتن چند پارتنر جنسی
  • مصرف داروهای ناباروری
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • سابقه انجام درمان های ناباروری
  • داشتن سابقه بارداری خارج از رحمی
  • وجود ناهنجاری های مختلف در لوله های فالوپ و یا ناهنجاری های ژنتیکی
  • داشتن سابقه جراحی لگن، جراحی های شکمی و یا سابقه مکرر سقط جنین
  • وجود التهاب و زخم در لوله های فالوپ در اثر جراحی، عفونت و یا بیماری های قلبی

درمان حاملگی خارج از رحم

درمان حاملگی خارج از رحم، بسته به شرایط بیمار و بر اساس محل و سایز توده و همچنین دیگر علائم بالینی بیمار، مشخص شده و برای انتخاب بهترین روش درمانی، باید از بهترین متخصص زنان در تهران کمک بگیرید. البته همان طور که گفته شد، ادامه یافتن بارداری در حاملگی خارج از رحم ممکن است سلامتی مادر  را نیز تهدید کرده و باید هرچه سریع تر، جنین از بدن بیمار خارج شود. برای پایان دادن به این نوع خطرناک از بارداری، راه های مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• درمان دارویی: این روش درمانی، هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که جنین نسبتا کوچک بوده و پزشک متخصص با تشخیص خود ضمن در نظر گرفتن شرایط بیمار، داروهایی را تجویز می کند که مانع رشد سلول های جفت شده و در نهایت از ادامه بارداری خارج از رحم، جلوگیری خواهند کرد. البته باید این نکته را بدانید که پس از مصرف این دارو، تا چند ماه، امکان بارداری نخواهید داشت.
  • جراحی لاپاراسکوپی: هنگامی که حاملگی خارج از رحم تا مرحله ای پیشرفت کرده باشد که استفاده از روش دارویی امکان پذیر نبوده و یا مادر دچار درد و خونریزی شده باشد، پزشک با تشخیص خود از روش های دیگر مانند جراحی لاپاراسکوپی استفاده می کند. این روش که ضمن حفظ لوله رحم، یکی از مناسب ترین روش های درمانی حاملگی خارج از رحم است، عموما توسط پزشکان توصیه می شود. البته در مواردی که آسیب شدیدی متوجه بیمار شده باشد، ممکن است لوله رحم نیز برداشته شده و دیگر امکان حفظ آن، وجود نداشته باشد.
  • جراحی شکمی: در صورت بزرگ بودن جنین و همچنین حجم بالای خونریزی، این احتمال وجود دارد که پزشک نتواند از روش های قبلی برای درمان بارداری خارج رحمی استفاده کرده و گزینه آخر یعنی جراحی شکمی را انتخاب کند. در این روش نیز، پزشک با توجه به شرایط بیمار و وضعیت جنین، ممکن است لوله رحمی را حفظ کرده و یا مجبور به برداشتن آن شود.