Close this search box.
آتروفی یا خشکی واژن

خشکی واژن از علت تا درمان

امروزه یکی از مشکلات رایج اما کمتر شناخته شده بانوان به ویژه در دوران پس از یائسگی خشکی واژن یا آتروفی واژن می باشد. متاسفانه اغلب افراد اطلاع درستی درباره این بیماری ندارند و به اشتباه فکر می کنند این عارضه تنها در افراد یائسه اتفاق می افتد.

در صورتی که از اختلال خشکی واژن رنج می برید در ادامه مقاله همراه ما باشید تا شما را با علائم، دلایل و درمان خشکی واژن آشنا سازیم.

خشکی واژن یا آتروفی واژن

واژن به طور طبیعی دارای ترشحاتی مب باشد که مهبل و سطح داخلی آن را مرطوب نگه می دارد. این ترشحات طبیعی، بعد از پریودی به صورت زلال، بی بو و شفاف هستند. اما بعد از تخمک گذاری رنگ آنها سفید یا کرم-شیری شده ولی هنوز بدون بو هستند. زنانی که دچار خشکی واژن می شوند چنین ترشحاتی ندارند.

باید بدانید که خشکی واژن و کم شدن رطوبت آن یکی از مشکلات دوران یائسگی است که این مشکل ممکن است در هر سنی رخ دهد ولی با افزایش سن و در دوران یائسگی بروز این مشکل بیشتر است زیرا در این دوران هورمون ها تغییر پیدا می کند.

دیواره های واژن بدلیل کاهش میزان هورمون استروژن نازک و ملتهب می شوند که این امر موجب خشکی واژن و کاهش رطوبت واژن می شود.

در واقع خشکی واژن یکی از علامت های بارز تحلیل واژن است. به طور معمول زنان در دوران یائسگی و بارداری بدلیل کاهش استروژن در بدنشان دچار خشکی واژن و کاهش رطوبت واژن می شوند که این امر در روابط زناشویی آن ها بسیار تاثیر گذار است.

عوامل تاثیر گذار در خشکی واژن

در کاهش رطوبت واژن عواملی بسیاری مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری، شیر دهی، زایمان، افزایش سن و یائسگی تاثیر گذار است.

دلایل کاهش استروژن

• زایمان های متعدد
  • یائسگی
  • شیردهی
  • برداشتن تخمدان توسط عمل جراحی
  • استعمال سیگار و دخانیات

علت ایجاد خشکی واژن

همان طور که پیش تر گفته شد علت اصلی خشکی واژن کاهش هورمون استروژن است. مصرف برخی از داروها نیز مانند داروهای سرماخوردگی موجب کاهش رطوبت در برخی از مناطق بدن از جمله واژن می شود.

همچنین شستن واژن با مواد شوینده نیز در بروز این عارضه موثر می باشد. بیماری سندروم شوگرن که یک بیماری خود ایمنی می باشد از عواملی به شمار می رود که باعث خشکی واژن می شود.

علائم خشکی واژن

این عارضه مانند سایر بیماری ها همچون زگیل تناسلی دارای علائمی می باشد که به شرح زیر است:

• احساس درد در ناحیه واژن بخصوص هنگام مقاربت جنسی
  • خونریزی در هنگام مقاربت
  • خارش و سوزش واژن
  • عفونت ادراری
  • حساسیت و پوسته ریزی واژن
  •  رنگ پریدگی بافت واژن
  • عفونت واژن
خشکی واژن

راه های تشخیص خشکی واژن

برای تشخیص خشکی واژن پزشک از سلول های دهانه رحم با استفاده از یک وسیله مخصوص نمونه برداری می کند. همچنین برای تشخیص خشکی واژن از ترشحات واژن نمونه های لازم گرفته می شود.

• معاینه ناحیه لگن

برای تشخیص خشکی واژن در ابتدا معاینات و بررسی های لازم در ناحیه واژن و دهانه رحم توسط متخصص زنان صورت می گیرد.

• آزمایش ادرار

در صورتی که نشانه های از عفونت ادراری در شما مشاهده شود، باید ادرار شما آزمایش شود.

درمان خشکی واژن

همان طور که می دانید خشکی واژن در راوبط زناشویی بسیار تاثیر می گذارد، و زندگی زناشویی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد برای درمان این عارضه یکی از بهترین و جدیدترین روش ها استفده از لیزر مونالیزاتاچ می باشد.

اما به طور کلی برای درمان خشکی واژن روش های دیگری نیز وجود دارند مانند PRP و کربوکسی تراپی

از دیر روش های درمان خشکی واژن شامل مواردی می باشد که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد

• درمان های خانگی

نوشیدن آب فراوان، استراحت کافی، ورزش منظم، کاهش استرس و ایجاد تغییراتی در رابطه جنسی می تواند به رفع خشکی واژن زنان کمک کند.

• مصرف ویتامین

مصرف ویتامین هایی مثل A ، B ، E می تواند به علائم خشکی واژن را کاهش دهد.

• هورمون تراپی

مصرف قرص های شبه استروژنی یا استفاده از استروژنهای واژینالی به صورت شیاف، قرص، حلقه استروژن و یا پماد برای درمان خشکی واژن موثر هستند. مصرف این نوع داروها باید زیر نظر پزشک باشد.

• استفاده از ژل لوبریکانت

از لوبریکانت برای روانکاری مهبل و کاهش علائم خشکی واژن استفاده می شود. بهترین نوع آنها، لوبریکانتهای بر پایه آب است که قبل از رابطه جنسی باید مورد استفاده قرار گیرد.

• حلقه استرینگ

حلقه استرینگ بسیار منعطف و نرم است که در داخل واژن قرار داده می شود و استفاده از آن به جریان مداوم استروژن کمک خواهد نمود.

• قرص واژیفم

قرص واژیفم برای مدتی به صورت دوبار در هفته با کمک اپلیکاتور داخل واژن قرار داده می شود تا در نهایت نیازی به استفاده از این روش درمانی نباشد.

روشهای ذکر شده با عوارض جانبی مصرف داروها و هورمون ها همراه است. به همین دلیل بسیاری از خانمها مایل به مصرف دارو نیستند. استفاده از لوبریکانت هم فقط می تواند به طور غیر طبیعی واژن را روانکاری و علائم خشکی مهبل را کاهش دهد و جنبه درمانی ندارد.

کلام آخر

برای درمان خشکی واژن روش های درمانی متفاوتی وجود دارد اما بی عارضه ترین روش درمان استفاده از لیزر مونالیزا تاچ می باشد . در صورتی که علائم این بیماری را در خود مشاهده می کنید و در هنگام رابطه جنسی از درد و آزار برخوردارید به منظور پیشگیری و بهبود این عارضه به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.