ساعات کاری : روزهای زوج 16:00 الی 19:00
تهران، تقاطع بزرگراه حکیم و اباذر، نبش کوچه مینا، ساختمان مینا، واحد ۸

علائم کیست تخمدان در پریودی

اگر در محدوده ی سنی 12 تا 50 سال هستید و به شما گفته شده که مبتلا به کیست تخمدان هستید، یک نفس عمیق بکشید و فکرنکنید که قرار است به دلیل سرطان تخمدان بمیرید، کیست تخمدان بسیار شایع است واز دلایل مهم مراجعه زنان به متخصص زنان خوب است. از علائم بسیار رایج آن، درد زیر شکم است، اما علائم کیست تخمدان در پریودی و نشانه های دیگری نیز دارد که در ادامه مطلب به علائم آن و روش های درمانی و کنترل کیست تخمدان اشاره شده است، با ما همراه باشید.

علائم-کیست-تخمدان-در-پریودی

کیست تخمدان کیسه ای پر از مایعات است که در تخمدان ایجاد می شود. کیست تخمدان بیماری بسیار شایعی است و اغلب علائم خاصی ندارد.بیشتر کیست تخمدان به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی تخمدان ها اتفاق می افتد، این کیست ها به طور کلی بی ضرر هستند وممکن است به مرور زمان از بین برود.

در چه مواقعی کیست تخمدان خطرناک است؟

زمانی که کیست تخمدان پاره شود، علائم و عوارضی را به همراه داشته باشد، ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد بنابراین باید سریعا درمان شود.( پارگی کیست تخمدان)

علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟

به طور کلی علائم و نشانه های کیست تخمدان در دوران پریودی و غیر از این دوران تفاوت زیادی ندارد، به طور کلی علائم آن شامل موارد زیر است:

• درد لگن که به صورت ناگهانی، شدید و سنگین باشد.
  • درد هنگم رابطه جنسی
  • فرد نمی تواند روده خود را به خوبی تخلیه کند
  • تمایل زیاد به ادرار کردن
  • پریود به صورت نامنظم و یا با فاصله های طولانی
  • نفخ و تورم شکم
  • احساس پری بعد از مصرف غذا
  • مشکل در بارداری
  • خونریزی غیر طبیعی

اگر به من گفته شود، کیست تخمدان دارم،چه کنم؟

بهترین کار آن است که سعی کنید سریعا به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید، زیرا وی با تشخیص دقیق متوجه خواهد شد که کیست از چه نوعی بوده و خوش خیم و یا بدخیم است.که اغلب کیست ها بی خطر بوده و خود به خود از بین می روند ومشکلات و ناراحتی را به وجود نمی آورند.

تاثیر کیست بر روی تخمدان ها

تخمدان ها دوعملکرد اصلی دارند، هر 28 روز تخمک ها آزاد می شوند و دیگری آن که هورمون های جنسی زنانه نیز نقش مهمی در تولید مثل زنانه دارند.

کیست تخمدان ممکن است به طور همزمان بر هر دو تخمدان و یا یکی از آن ها اثر بگذارد.

انواع کیست تخمدان

به طور کلی اکثر کیست های تخمدان غیرسرطانی وخوش خیم هستند، گرچه ممکن است تعدادی از آن ها نیز بدخیم باشند و کیست سرطانی در خانم های یائسه بیشتر دیده می شود.

• از شایع ترین انواع کیست ها ، کیست هایی هستند که به عنوان بخشی از چرخه قائدگی ایجاد می شوند و غلب بی ضرر بوده و ممکن است به مرور از بین بروند، که در ادامه این نوع کیست هارا بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • دیگری، کیست هایی که به دلیل رشد غیر طبیعی سلول ها ظاهر می شوند.اما این نوع از کیست ها شایع نیستند.

نحوه تشخیص کیست تخمدان توسط متخصص زنان

• زمانی که با مشاهده علائم و یا نامنظم شدن پریود، به پزشک زنان مراجعه می کنید، ابتدا از زمان دقیق پریود و شرح حالی از بیمار دریافت می شود و سپس روش های تشخیصی دقیقی را ارائه می کند.
  • اگر ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید، پس از گرفتن شرح حال از بیمار، انجام یک سونوگرافی را توصیه می کند، پس از مشاهده سونوگرافی و در صورت مشاهده کیست، بیمار را به متخصص زنان خوب ارجاع می دهد.
  • پزشک زنان، با انجام سونوگرافی در دوره های مختلف و تحت نظر گرفتن بیمار، کیست را بررسی می کند و باتشخیص دقیق نوع کیست تخمدان مشخص شده و روش درمانی مناسبی را انتخاب می کند.
  • در صورتی که پزشک به سرطانی بودن کیست مشکوک شود، آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون را تجویز می کند که ممکن است ناشی از عوامل غیر سرطانی باشد از جمله : آندومتریوز، عفونت لگن، فیبروم و..

درمان کیست تخمدان

برای انتخاب روش درمانی موثر و سریع کیست تخمدان نیاز است که پزشک نوع کیست تخمدان را تشخیص داده و انتخاب روش های درمانی به اندازه و ظاهر کیست، علائم بیمار و تاثیرات کیست بر دیگر موراد ، بستگی داد.

همه زنان کیست تخمدان دارند!

واقعیت این است که هر زنی که تخمک گذاری می کند، کیست برای رشد تخمدان و هورمون های استروژن  پروژسترون بسیار مهم ست، اما زمانی که کیست های تخمدان غیر طبیعی می شوند، مشکل ساز است. همانطور که گفته شد بیشتر کیست های تخمدان فیزیولوژیکی و تعدا کمی از آن ها مشکل ساز می شوند.

تفاوت کیست فیزووژیکی و کیست پاتولوژیک</