لوگو دکتر لیلا سلطانی
Close this search box.
درمان اندومتریوز

درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز چه روش‌هایی دارد و درمان قطعی آن کدام است؟ برای درمان اندومتریوز چه بخوریم؟ چه قرص هایی برای درمان بیماری آندومتریوز تجویز شده و قویترین داروی گیاهی برای درمان آن چیست؟ برای درمان سریع این بیماری چه روشی توصیه شده است؟ درمان جدید اندومتریوز چیست؟ عمل درمانی اندومتریوز به چه شیوه ای می باشد؟ جراحی اندومتریوز وسیع با لاپاراسکوپی چگونه صورت می گیرد؟

آندومتریوز مشکلی است که عموما در سنین بالا برای خانم ها اتفاق می‌افتد. اندومتریوز حالتی است که در آن سلول‌های مشابه پوشش داخلی رحم یا آندومتر در خارج از رحم رشد می‌کنند. آندومتریوز ابتدا نواحی لگن را درگیر کرده و سپس تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را نیز در بر می‌گیرد. در صورتی که این بیماری فورا درمان نشود به بافت‌های اطراف سرایت پیدا کرده و باعث زخمی شدن و چسبندگی بافت‌ها خواهد شد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم بیشتر درباره درمان اندومتریوز، تشخیص اندومتریوز، این موضوع که آیا اندومتریوز نوعی سرطان است و… بپردازیم. با ما همراه باشید.

درمان اندومتریوز

آیا آندومتریوز سرطان است؟

برای تشخیص بیماری اندومتریوز و سایر شرایطی که می‌تواند باعث درد لگن شود، باید به بهترین متخصص زنان در غرب تهران مراجعه کرده و علائم خود از جمله محل درد، زمانی که رخ می‌دهد و … را به خوبی توصیف کنید.

آزمایشات لازم برای تشخیص سرطان فیزیکی اندومتریوز شامل موارد گفته شده در زیر است:

• معاینه لگن: در طول معاینه لگن، متخصص زنان به طور دستی (قسمت‌هایی از لنز) در لگن را از نظر ناهنجاری‌هایی مانند کیست‌ها در اندام‌های تناسلی یا زخم‌های پشت رحم را بررسی می‌نماید. اغلب ممکن است مناطق کوچکی از اندومتریوز را احساس کند، مگر این که این علائم باعث ایجاد کیست شوند.
  • سونوگرافی: این آزمایش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر در داخل بدن انجام می‌شود. برای ضبط تصاویر، یک دستگاه به نام مبدل در مقابل شکم خود فشار داده یا وارد واژن بیمار (سونوگرافی ترانس واژینال) خواهد کرد. هر دو نوع اولتراسوند ممکن است برای به دست آوردن بهترین دیدگاه از اندام‌های تولید مثل  یا تخمدان انجام شود. تصویربرداری اولتراسوند به طور قطعی به متخصص زنان نمی‌گوید که آیا دچار اندومتریوز هستید یا خیر؟ اما می‌تواند کیست‌های مرتبط با آندومتریوز را شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: عوارض آندومتریوز

روش های درمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز معمولا با دارو یا جراحی صورت می‌گیرد. متخصص زنان اغلب بسته به شدت علائم و نشانه‌های ایجاد شده و این که آیا بیمار خواهان بارداری در آینده هست یا خیر، بهترین روش درمان برای بیماری آندومتریوز را انتخاب می‌کند. به طور کلی، متخصصان توصیه می‌کنند ابتدا رویکردهای درمان محافظه کارانه را پیش ببرند و پس از آن، روش‌های جراحی برای درمان این بیماری را انتخاب کنند. در ادامه به برخی ازروش‌های درمانی بیماری آندومتریوز پرداخته‌ایم:

داروهای ضد درد

بهترین متخصص زنان در صادقیه ممکن است یک داروی ضد درد مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای کاهش درد فرد تجویز نماید. اما در صورتی که بیمار با مصرف این داروها، تسکین پیدا نکند، ممکن است پزشک روش‌های دیگری را برای مدیریت نشانه‌ها و علائم بیمار تجویز کند.

هورمون درمانی

هورمون‌های تکمیلی گاهی در کاهش یا از بین بردن درد آندومتریوز موثر هستند. افزایش و خروج هورمون‌ها در طی چرخه قاعدگی باعث می‌شود که بافت اندومتر ضخیم، شکسته و یا خونریزی کند. داروهای هورمونی ممکن است باعث کاهش رشد بافت اندومتر و جلوگیری از ایجاد بافت جدید شوند.

روش های دیگر برای درمان اندومتریوز نیز عبارتند از:

• پیشگیری از بارداری با هورمونی درمانی

قرص‌های ضد بارداری، تکه‌ها و حلقه‌های واژینال، هر ماه برای کنترل هورمون‌های مسئول ایجاد بافت اندومتری کمک می‌کنند. اکثر زنان هنگام استفاده از یک قرص ضد بارداری هورمونی، جریان قاعدگی سبک تر و کوتاه‌تری دارند. استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، ممکن است درد اندومتریوز خفیف تا متوسط را کاهش داده و یا آن را از بین ببرد.

• مصرف برخی از داروهای هورمون آزاد کننده

این داروها تولید هورمون‌های تحریک تخمدان را کاهش داده، سطح استروژن را پایین می‌آورند و از قاعدگی نیز جلوگیری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که بافت اندومتری کوچک شود. از آنجا که این داروها منوپوز مصنوعی ایجاد می‌کنند، مصرف دوز کم استروژن یا پروژسترونممکن است عوارض جانبی منوپوز را مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و یا اسپاسم عضلانی، به خوبی کاهش دهد. وقتی مصرف دارو را قطع نمایید، به راحتی قادر هستید که باردار شوید.

• هیسترکتومی

در این روش، پزشک متخصص با جراحی اقدام به خارج نمودن رحم و تخمدان کرده و در نتیجه فرد، قدرت باروری خود را از دست خواهد داد. باید بگوییم که هیسترکتومی به تنهایی ممکن نیست، زیرا هورمون استروژن باعث تحریک اندومتریوز باقی‌مانده شده و درد و ناراحتی‌هایی را برای بیمار در پی دارد.

عوامل خطر آندومتریوز

عوامل خطر شناخته شده آندومتریوز عبارتند از: ناباروری، داشتن موی قرمز، منارک در سن کم، مدت کوتاه‌تر سیکل قاعدگی، هیپرمنوره، ناهنجاری‌های مجاری، وزن کم هنگام تولد (کمتر از 3200 گرم) یکی از قل‌های حاملگی چند قلویی، تماس داخل رحمی، سابقه بروز اندومتریوز در اقوام درجه‌ی اول، قد بلند، تماس با دی اکسین یا جراحی‌های قبلی یا درمان طبی برای اندومتریوز.

عوامل محافظت کننده در مقابل بروز علائم اندومتریوز نیز عبارتند از: مولتی پاریته، شیردهی، تماس با دخانیات در زندگی داخل رحمی، بالا بودن شاخص توده‌ای بدن، افزایش نسبت کمر به باسن، ورزش و رژیم غذایی غنی از سبزی و میوه.

پیامدهای درمان اندومتریوز کدام است؟

اگرچه حتی وجود یک دهم بافت تخمدان برای حفظ عملکرد تخمدان و قدرت باروری کافی است (حداقل برای مدتی) نگرانی فزاینده ای در این زمینه وجود دارد که سیستکتومی تخمدان همراه با خارج ساختن یا تخریب بافت طبیعی تخمدان، ممکن است ذخایر تخمدان و همچنین قدرت باروری را کاهش دهد. جراحی در درمان اندومتریوز دارای قطر 3 سانتی متر، در مقایسه با درناژ و تخریب، با پیامد بهتری از نظر عود اندومتریوز و عود علائم درد همراه است و نیز در زنانی که قبلا دچار کاهش باروری بوده و یا بعدا دچار سقط خود به خود شده اند، پیامد بهتری دارد. لاپاراسکوپی دیواره کیست اندومتریوز در مقایسه با جراحی و عوارض اندومتریوز، با کاهش میزان عود علائم دیسمنوره، درد لگنی غیر مرتبط با قاعدگی، میزان عود اندومتریوز و نیاز به جراحی بعدی همراه بوده است.

در زنانی که تحت جراحی اندومتریوز قرار گرفته اند در مقایسه با خانم هایی که تحت جراحی تخریبی قرار گرفته اند، پاسخ فولیکولی تخمدان به تحریک گنادوتروپین افزایش می‌یابد.

چکیده مطلب

درمان اندومتریوز نیاز به هیچ گونه آمادگی خاصی قبل از عمل ندارد و ممکن است که متخصص زنان و زایمان و نازایی برخی از آزمایشات و تصویر برداری هایی را تجویز نماید. ممکن است که از برخی کاتترهای ادراری برای دسترسی راحت تر به انتهای حالب قرار گیرد تا از انسداد آن ناحیه جلوگیری به عمل آورده باشد. برای جراحی اندومتریوز حتما باید به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه شود زیرا در صورتی که پزشک آماتور باشد، امکان رخداد برخی عوارض در حین عمل وجود دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان به سوراخ شدگی روده یا پریتونیت اشاره نمود.