Search
Close this search box.
علائم کیست تخمدان در پریودی

علائم کیست تخمدان در پریودی

اگر در محدوده ی سنی 12 تا 50 سال هستید و به شما گفته شده که مبتلا به کیست تخمدان هستید، یک نفس عمیق بکشید و فکرنکنید که قرار است به دلیل سرطان تخمدان بمیرید، کیست تخمدان بسیار شایع است واز دلایل مهم مراجعه زنان به متخصص زنان خوب است. از علائم بسیار رایج آن، درد زیر شکم است، اما علائم کیست تخمدان در پریودی و نشانه های دیگری نیز دارد که در ادامه مطلب به علائم آن و روش های درمانی و کنترل کیست تخمدان اشاره شده است، با ما همراه باشید.

کیست تخمدان کیسه ای پر از مایعات است که در تخمدان ایجاد می شود. کیست تخمدان بیماری بسیار شایعی است و اغلب علائم خاصی ندارد.بیشتر کیست تخمدان به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی تخمدان ها اتفاق می افتد، این کیست ها به طور کلی بی ضرر هستند وممکن است به مرور زمان از بین برود.

علائم تخمدان پلی کیستیک

در چه مواقعی کیست تخمدان خطرناک است؟

زمانی که کیست تخمدان پاره شود، علائم و عوارضی را به همراه داشته باشد، ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد بنابراین باید سریعا درمان شود.( پارگی کیست تخمدان)

علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟

به طور کلی علائم و نشانه های کیست تخمدان در دوران پریودی و غیر از این دوران تفاوت زیادی ندارد، به طور کلی علائم آن شامل موارد زیر است:

  • درد لگن که به صورت ناگهانی، شدید و سنگین باشد.
  • درد هنگم رابطه جنسی
  • فرد نمی تواند روده خود را به خوبی تخلیه کند
  • تمایل زیاد به ادرار کردن
  • پریود به صورت نامنظم و یا با فاصله های طولانی
  • نفخ و تورم شکم
  • احساس پری بعد از مصرف غذا
  • مشکل در بارداری
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی غیر طبیعی

اگر به من گفته شود، کیست تخمدان دارم،چه کنم؟

بهترین کار آن است که سعی کنید سریعا به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید، زیرا وی با تشخیص دقیق متوجه خواهد شد که کیست از چه نوعی بوده و خوش خیم و یا بدخیم است.که اغلب کیست ها بی خطر بوده و خود به خود از بین می روند ومشکلات و ناراحتی را به وجود نمی آورند.

تاثیر کیست بر روی تخمدان ها

تخمدان ها دوعملکرد اصلی دارند، هر 28 روز تخمک ها آزاد می شوند و دیگری آن که هورمون های جنسی زنانه نیز نقش مهمی در تولید مثل زنانه دارند.

کیست تخمدان ممکن است به طور همزمان بر هر دو تخمدان و یا یکی از آن ها اثر بگذارد.

انواع کیست تخمدان

به طور کلی اکثر کیست های تخمدان غیرسرطانی وخوش خیم هستند، گرچه ممکن است تعدادی از آن ها نیز بدخیم باشند و کیست سرطانی در خانم های یائسه بیشتر دیده می شود.

  • از شایع ترین انواع کیست ها ، کیست هایی هستند که به عنوان بخشی از چرخه قائدگی ایجاد می شوند و غلب بی ضرر بوده و ممکن است به مرور از بین بروند، که در ادامه این نوع کیست هارا بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • دیگری، کیست هایی که به دلیل رشد غیر طبیعی سلول ها ظاهر می شوند.اما این نوع از کیست ها شایع نیستند.

نحوه تشخیص کیست تخمدان توسط متخصص زنان

  • زمانی که با مشاهده علائم و یا نامنظم شدن پریود، به پزشک زنان مراجعه می کنید، ابتدا از زمان دقیق پریود و شرح حالی از بیمار دریافت می شود و سپس روش های تشخیصی دقیقی را ارائه می کند.
  • اگر ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید، پس از گرفتن شرح حال از بیمار، انجام یک سونوگرافی را توصیه می کند، پس از مشاهده سونوگرافی و در صورت مشاهده کیست، بیمار را به متخصص زنان خوب ارجاع می دهد.
  • پزشک زنان، با انجام سونوگرافی در دوره های مختلف و تحت نظر گرفتن بیمار، کیست را بررسی می کند و باتشخیص دقیق نوع کیست تخمدان مشخص شده و روش درمانی مناسبی را انتخاب می کند.
  • در صورتی که پزشک به سرطانی بودن کیست مشکوک شود، آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون را تجویز می کند که ممکن است ناشی از عوامل غیر سرطانی باشد از جمله : آندومتریوز، عفونت لگن، فیبروم و..

درمان کیست تخمدان

برای انتخاب روش درمانی موثر و سریع کیست تخمدان نیاز است که پزشک نوع کیست تخمدان را تشخیص داده و انتخاب روش های درمانی به اندازه و ظاهر کیست، علائم بیمار و تاثیرات کیست بر دیگر موراد ، بستگی داد.

همه زنان کیست تخمدان دارند!

واقعیت این است که هر زنی که تخمک گذاری می کند، کیست برای رشد تخمدان و هورمون های استروژن  پروژسترون بسیار مهم ست، اما زمانی که کیست های تخمدان غیر طبیعی می شوند، مشکل ساز است. همانطور که گفته شد بیشتر کیست های تخمدان فیزیولوژیکی و تعدا کمی از آن ها مشکل ساز می شوند.

تفاوت کیست فیزووژیکی و کیست پاتولوژیک

کیست فیزیولوژیکی یکی از مواردی است که در عملکرد تولیدمثل به شما کمک می کند و با پیشرفت از یک چرخه قائدگی به مرحله ی بعدی، این کیست ها ظاهر شده و سپس از بین می روند.

در اکثر موارد کیست پاتولوژیکی باید برداشته شود و در سونوگرافی این دو کیست قابل تشخیص وتفکیک هستند .

برای دستیابی به بهترین نتایج در درمان کیست تخمدان و بسیاری از مشکلات شایع زنان، باید بیمار نزد یک متخصص زنان و زایمان و نازایی حاذقی مراجعه شود که ما در اینجا دکتر لیلا سلطانی را معرفی می نماییم. شماره مطب خانم دکتر 02144035436

 کیست تخمدان فیزیولوژیکی چگونه رخ می دهد؟

  • همانطور که قبلا گفته شد این کیست ها به عنوان کیست تخمدان عمل می کنند، در اوایل چرخه قائدگی و از ابتدای شروع دوره، تخمک گذاری بعدی 14 روزپس از تخمک گذاری اولیه اتفاق می افتد، طی 14روز تا زمان تخمک گذاری، چندین کیست کوچک روی تخمدان شروع به رشد می کنند.
  • پس از آن که این کیست ها به اندازه مشخص رسید، پاره می شوند و تخمک گذاری اتفاق می افتد.
  • این کیست ها می تواند دردناک باشد.

چه زمانی بیشتر، زنان مبتلا به کیست تخمدان می شوند؟

کیست تخمدان اغلب در سال های باروری اتفاق می افتد، اما اغلب در این گره سنی کیست از نوع بدخیم نیست. زنانی که یائسه هستند اگر به کیست تخمدان مبتلا باشند، خطر بیشتری در ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

در هر حالت و هرسنی به کیست تخمدان مبتلا شدید، بدون اتلاف وقت به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.

هیچ روش مشخص و شناخته شده ای برای پیشگیری از کیست تخمدان وجود ندارد!

حقیقت آن است که کیست فیزیولوژیک در یک فرآیند طبیعی تخمک گذاری به وجود می آید و روشی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. با این حال برخی از داروها و قرص های ضدبارداری، رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک در پیشگیری و درمان کیست تخمدان موثر هستند.

 

مطالب مرتبط
31 Responses
  1. سلام .روز بخیر
    قبلا تا ۷روز عادت ماهانه بودم ولی چند ماهه که خیلی کم شده و هر دفعه داره میزان اش هم کمتر میشه..شکمم هم ورم میکنه اگر غذاهای نشاسته دار به خصوص برنج بخورم تا چند وقت ورم اش هست و به مرور کمتر میشه..
    هم خوابم زیاد شده و هم خیلی عصبی شدم…
    آیا احتمال کيست بدخیم هست ؟؟

  2. سلام من سه ماهه پریودنشدم قبلاپریودام نامنظم بودولی هیچ وقت سه ماه نمیشد.آزمایش بارداری ام دادن ولی منفی بود.افزایش وزن شدیدگرفتم تپش قلب پیداکردم تنگی نفس هنگام فعالیت ودردگهگاهی کشاله ران وکتف چپ دارم.خیلی نگرانم توروخداراهنماییم کنید.

      1. سلام به طور دقیق نمی توان تشخیص داد. احتمال وجود کیست به سن، سابقه تنبلی تخمدان، وجود علائم همراه، داروهای مصرفی و … بستگی دارد. بهتر است برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

  3. سلام خسته نباشید
    خانم دکتر من پریودم منظمه این بار دو هفته جلوتر پریود شدم ولی کم و ب شکل قهوه ای تیره هستش سه روزه اینطورم لطفن راهنمایی کنید چیکارکنم بار اولمه اینطور میشم

  4. سلام من ۹ ماه هست پریود نشدم و هیچ علائم نداشتم یک ماه هست ازواج کردم چندین روز هست سرگیجی، خستگی،شب ها دیگر وقت گرسنه میشم آیا احتمال داره باردار باشم.

    1. سلام بارداری را از این علائم نمی توان تشخیص داد. در صورتی که تاخیر در پریودی دارید باید تست خون بارداری بدید یا از بی بی چک استفاده کنید.

  5. ‎سلام خسته نباشید
من تقریبا دوهفته پیش یه رابطه محافظت نشده از پشت با نامزدم داشتم‌واینکه حواسشون بود به قسمت جلوییی سرایت نکنه
واینکه بعدش قرص اورژانسی استفاده نکردم
ودوسه روز پیش همراه ترشحاتم خون بود والان قطع شده قبل از عادت ماهانه ام هستم وکمردرد ودلم درد میکنه ممکنه بارداری باشه ؟یا خیر
واینکه من از اون روز که رابطه داشتم به بعد دمنوش زنجبیل و زعفران ودارچین و ویتامین cخوردم تا به الان که هنوز نشدم
بعدشم من قبل این دوهفته سرما خوردم شدید ودارو های سفکسیم استامینیفون وشربت دیفین هیدرامین ودوسه تا شربت دیگه استفاده کردم ممکنه از ایناهم باشه یا خیر ؟؟؟
لطفا پاسخ بدبد

    1. باسلام
      رابطه مقعدی مشکلی در بارداری ایجاد نمی کند. نیازی به استفاده از قرص اورژانسی نبود
      نگران نباشید پریود می شوید

  6. سلام من 20 سالمه ی ماهه ازدواج کردم حالا که پریود شدم نزدیک 20 روزه قطع نشده سونوگرافی داخلی دادم گفته ی کیست 50 میلی داری در تخمدان
    ایا با دارو رفع میشه البته وزنم زیاده

  7. سلام وقتتون بخیر من پریودم منظم بود چندماه پیشم سونو دادم گفتن مشکلی نداری اما ماه پیش چند روز زودتر پریود شدم و دو روز اول لکه داشتم خونریزیمم کم بود ولی این ماه چند روز عقب افتاده و زعفران و زنجبیل خوردم ولی فایده نداشت بی بی چک ام منفی بود الان من کیست دارم؟نیازه دوباره تست بدم ؟

  8. سلام من ۳ ماهه پریود نشدم حالت تهوع دارم ولی استفراغ نمیکنم گرسنم نمیشه ولی شکمم صدا میده غذا میخورم رفع میشه خستم و بی دلیل عصبی میشع راهنمایی کنید

  9. سلام من ‌کیست تخمدان دارم.PCOو ژنتیکی هست و دکترم گفته درمان نمیشه.
    ۳ماه قرص مدروکسی پروژسترون خوردم،به طور منظم و بدون درد پریود شدم (قبلا دردهای خیلی شدیوی داشتم.)بعد دکتر گفت قرص رو قطع کن ببین بدنت خودش تنظیم نشده؟این ماه بدون قرص با دو هفته تاخیر پریود شدم ولی دوباره دردناک بود پریودم؛آیا نیاز به داروی خاصی دارم؟این درد نشونه‌ی بدی نیست؟

  10. سلام وقت بخیر من 17 سالم 2ماه پریود نشدم این ماه آمپول پروژسترون زدم بعد 2روز دوسه قطره خون ریزی داشتم دیگه قطع شد و تنبلی تخمدان دارم سونوگرافی انجام دادم جای نگرانی نیست ایا؟؟

    1. سلام ممکنه مربوط به کیست تخمدان و اختلالات هورمونی باشه که باید ازمایش خون و چک آپ هورمون انجام بشه و یه سونوگرافی هم انجام بدین از نظر کیست تخمدان بررسی بشین

  11. سلام وقتتون بخیر، من 36سالم کیست تخمدان چپ و راست دارم. دکتر گفت کیست بزرگ
    الان پریود شدم همراه بادرد وخون ریزی وحالت تهوه
    به خاطر فشار خون بالا نميتوانم قرص بخورم کیستم بریزه
    تکرارر ادرارهم دارم بادرد؟
    پریودیم هم منظم؟ لطفا پاسخ بدهید

    1. سلام خیر کیست با پریود نمیریزه. ولی بستگی به این دارد که نوع کیست چی باشد و اندازه آن چقدر باشد و… .بنابراین یک تومور مارکر، سونوگرافی و آزمایش خون لازم هست تا بتونم نظر قطعی درباره کیست ها بدم.

  12. سلام وقت بخیر من سه ساله ازدواج کردم ریز کیست دارم وحامله نشدم تو افغانستان هم استم میشه رهنمایی کنید لطفا هرچقدر داروهم خوردم نشد

    1. سلام احتمالا کیست های ریز که می فرمایید تنبلی تخمدان یا pco دارید معمولا بعد از یک سال اگر باروری اتفاق نیافتد باید درمان شود منتها برای درمان باید حتما حضوری تشریف بیاورید

  13. سلام.خسته نباشین.من با دوست پسرم با هم ارضا شدیم.هنگامی ک آبش اومد ریخت رو واژن من.منم ی ماه قبلش متوجه شدم ک ی دونه کیست دارم. البته از طریق آزمایش و سونوگرافی.الآنم واسه سه ماه داروی دروسبلین بهم داده.الآن ی 35 روزی میشه ک پریود نشدم.مجردم هستم و پرده ی بکارتمم سالمه و هیچ گونه و هیچوقت دخول نداشتم. ولی الآن میترسم ک خدایی نکرده زبونم لال شاید باردار شده باشم ک پریود نمیشم.چون عمه م هم کیست داشت ولی هر سه ماه ک دارو مصرف میکرد پریود میشد.

  14. سلام من ۸ روزه عادت ماهانه نشدم اولش چند قطره آومد قهوه ای بود الان کلا قطع شده زیر شکمم نزدیک نافم هم درد
    میکنه بی بی چک هم انجام دادم مثبت بود مشکل چی میشه بگید باید چیکار کنم

    1. سلام شما باردار هستید. باید استراحت کنید. یک سونو در اسرع وقت انجام دهید تا ساک بارداری بررسی بشه که مشکلاتی مثل حاملگی خارج رحم و … بررسی بشه.

  15. سلام من ۱۰ روزه عادت ماهانه نشدم اولش یه قطره اومد قهوه ای بود ولی الان دیگه کلا قطعه شده تست بی بی چک هم دادم مثبت بود زیر شکمم هم درد میکنه مشکل چیه میشه بگید ممنون میشم سری تر جواب منو بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =